externe

Volumul schimburilor comerciale prin Canalul Suez a scazut aproape la jumate in ultimele doua luni, din cauza atacurilor teroristilor houthi

Volumul comertului care trece prin Canalul Suez, ce sufera de pe urma atacurilor rebelilor houthi yemeniti in Marea Rosie, a scazut cu 42% in ultimele doua luni, potrivit ONU, ingrijorata de repercusiunile asupra intregului comert mondial, transmite vineri AFP, citata de Agerpres.

„Suntem foarte ingrijorati de atacurile asupra transportului maritim din Marea Rosie (…) care exacerbeaza perturbarile comerciale legate de geopolitica si schimbarile climatice”, a declarat joi, intr-o conferinta de presa, Jan Hoffmann, un responsabil al organului ONU responsabil pentru comert si dezvoltare (UNCTAD).

Potrivit UNCTAD, din cauza atacurilor houthi care i-au impins pe armatori sa suspende tranzitul prin Marea Rosie si sa ocoleasca Africa, volumul comertului prin Canalul Suez a scazut cu 42% in ultimele doua luni.

Tranzitul saptamanal al navelor portcontainer a scazut cu 67% fata de anul anterior. „Deoarece cele mai mari nave portcontainer sunt in principal cele care nu mai folosesc Canalul Suez, scaderea cantitatii de containere este si mai mare”, a mentionat Hoffman.

Tranzitul petrolierelor a scazut cu 18%, cel al cargourilor cu marfuri vrac (cereale, carbune etc.) cu 6%, iar transportul de gaze este oprit.

Din luna noiembrie, rebelii yemeniti houthi au declarat ca vizeaza nave din Marea Rosie si Golful Aden care au legatura cu Israelul in semn de „solidaritate” cu palestinienii din Fasia Gaza aflati sub asediul armatei israeliene.

Perturbarea comertului in Marea Rosie este cu atat mai ingrijoratoare cu cat „peste 80%” din comertul global cu marfuri se desfasoara pe mare si „alte rute importante sunt deja sub tensiune”, a subliniat expertul UNCTAD.

Astfel, tranzitul prin Marea Neagra a fost in mare masura perturbat dupa invadarea Ucrainei de catre Rusia, ceea ce a dus la o crestere a preturilor mondiale la alimente in lunile care au urmat. Din cauza secetei, nivelul apei din Canalul Panama a scazut semnificativ, reducand de asemenea traficul. Astfel, luna trecuta, numarul traversarilor prin acest canal a scazut cu 36% fata de anul anterior si cu 62% comparativ cu doi ani in urma, potrivit UNCTAD.

„Perturbarile prelungite pe rutele comerciale majore ar putea afecta lanturile globale de aprovizionare ducand la intarzieri in livrarile de marfuri, la cresterea costurilor si la un risc de inflatie”, noteaza agentia ONU, exprimandu-si ingrijorarea in special in privinta preturilor mondiale la alimente.

Urmareste-ne si pe:
Gabriel Tudor

Share
Published by
Gabriel Tudor

Recent Posts

Donald Trump a blocat, la instigarea lui Elon Musk, planul bipartizan care ar fi evitat o inchidere a guvernului. Masura ii va costa miliarde de dolari pe contribuabilii americani

Planul de cheltuieli provizorii negociat intre republicanii si democratii din Camera Reprezentantilor pentru a evita…

2 luni ago

Vladimir Putin va tine joi marea conferinta de presa anuala, dupa care va raspunde la intrebarile „cetatenilor rusi”

Presedintele rus Vladimir Putin urmeaza sa sustina joi conferinta de presa anuala combinata si sesiunea…

2 luni ago

O femeie din Cluj a distrus patru masini dupa ce s-a urcat la volan cu o alcoolemie de peste 1 la mie

Politistii din cadrul Biroului Rutier Cluj au intervenit in noaptea de miercuri spre joi la…

2 luni ago

Dinga Dinga, o boala misterioasa, care ii face pe pacienti sa tremure necontrolat, se raspandeste rapid in Africa – VIDEO

O boala misterioasa, care ii face pacienti sa tremure necontrolat, se raspandeste in Uganda intr-un…

2 luni ago

Tanar din Timisoara, internat la Psihiatrie dupa ce a lovit-o pe bunica prietenei sale cu un crucifix in fata, sustinand ca il vede pe „Dracul”

Un incident deosebit de grav a avut loc, zilele trecute, intr-o locuinta din Timisoara. Adus…

2 luni ago