In ciuda sanctiunilor, bunurile industriale germane continua sa ajunga in Rusia. Potrivit jurnalistilor de la reteaua radio-tv SWR, in 2023 au fost livrate peste 300 de masini care pot fi utilizate pentru fabricarea de piese de vehicule sau munitie – adesea prin Turcia, relateaza Tagesschau.
In razboiul impotriva Ucrainei, Rusia este dependenta de aprovizionarea constanta cu echipament militar. Prin urmare, Vladimir Putin a transformat mari parti ale industriei intr-o economie de razboi: toate companiile disponibile trebuie sa produca echipamente militare, munitii sau piese de schimb. Intrucat importurile de bunuri care pot fi folosite in scopuri militare sunt interzise din cauza sanctiunilor, Rusia incearca sa produca cat mai mult in propria tara. Potrivit cercetarii SWR, produsele de la companiile germane de inginerie mecanica joaca un rol important in acest sens.
Conform documentelor vamale rusesti disponibile pentru SWR, au existat peste 300 de livrari de la producatorii germani in Rusia pana la sfarsitul lunii decembrie 2023. Cele mai multe dintre acestea sunt masini industriale mari sau asa-numitele masini CNC.
Aceste masini controlate de computer pot, de exemplu, sa taie otel, sa indoaie tabla sau sa sudeze complet automat piese metalice. Productia de piese de vehicule sau avioane sau munitie este aproape de neconceput fara astfel de masini.
Olena Iurcenko de la Consiliul de Securitate Economica al Ucrainei cerceteaza acest subiect de mult timp si avertizeaza ca 80% dintre masinile CNC din Rusia sunt acum utilizate in productia militara.
„Cu masini CNC asistate de calculator, ei pot produce mult mai rapid si mai precis, ceea ce este extrem de important, mai ales in sectorul armelor. Acest lucru le permite in cele din urma sa produca si mai multe arme letale. Germania este lider de piata in productia de aceste masini, cu o cota de pana la 30% in Rusia”.
Companiile rusesti Parsek, Kamaz, NIR si Industrial Solutions furnizeaza armatei ruse motoare si piese pentru avioane si rachete. Toate aceste companii folosesc utilaje germane.
SWR a reusit sa identifice peste 30 de producatori germani ale caror utilaje au fost importate in Rusia anul trecut, multi dintre ei cu sediul in Baden-Wurttemberg, o locatie traditionala pentru inginerie mecanica.
In aproximativ doua treimi din cazuri, masinile au fost importate in Rusia prin Turcia. Potrivit cercetarii SWR, unii dintre intermediarii turci implicati au legaturi directe cu Rusia, iar unele companii au fost fondate de antreprenori rusi.
Producatorii dau vina pe intermediari. O incalcare a sanctiunilor ar fi daca producatorii germani ar sti ca aceste masini urmeaza sa fie livrate in Rusia prin Turcia, de exemplu. Ca raspuns la o solicitare din partea SWR, producatorii germani de masini au spus ca au respectat intotdeauna reglementarile privind sanctiunile. Ei nu au putut explica cum au ajuns masinile lor in Rusia – se pare ca dealerii turci au incalcat reglementarile fara stirea producatorilor germani. Aceste declaratii nu pot fi verificate.
Planul de cheltuieli provizorii negociat intre republicanii si democratii din Camera Reprezentantilor pentru a evita…
Presedintele rus Vladimir Putin urmeaza sa sustina joi conferinta de presa anuala combinata si sesiunea…
Politistii din cadrul Biroului Rutier Cluj au intervenit in noaptea de miercuri spre joi la…
Un doljean, de 53 de ani, a fost retinut, ieri, pentru incitare la ura sau…
O boala misterioasa, care ii face pacienti sa tremure necontrolat, se raspandeste in Uganda intr-un…
Un incident deosebit de grav a avut loc, zilele trecute, intr-o locuinta din Timisoara. Adus…