Reteaua din spatele lui Calin Georgescu. O jurnalista a pus cap la cap mai multe date publice si a descoperit ceva uluitor

politica

Brad Parscale

Jurnalista Mona Dirtu a pus cap la cap mai multe informatii publice si a reusit astfel sa dezvaluie o parte din reteaua care a facut posibila ascensiunea fulminanta a lui Calin Georgescu. 

Iata postarea de pe Facebook a jurnalistei, fara alte comentarii:

Ceva interesant: in noaptea de duminica spre luni, cand numaratoarea voturilor la parlamentare era in toi, apare o postare pe Twitter. La 1:49 AM, Victor Ciutacu de la Romania TV anunta pe Twitter ca in curand va ateriza la Bucuresti seful de campanie din 2020 al lui Donald Trump, Brad Parscale (“Ghici pentru cine…”, ne lasa Ciutacu in suspans).

Dupa 13 minute – la 2:02 AM, ora Romaniei – Parscale dadea share la postarea lui Ciutacu, scriind asta:

“It’s highly likely that Romania will be Great Again after next Sunday’s election. I’m eager to see what @campnucleus achieves next. For Romanian media: I served as the Digital Director in 2016, Campaign Manager in 2020, and @campnucleus helped power 2024”.

Ce putem intelege noi din aceste randuri:

* ca Parscale nu neaga anuntul lui Ciutacu privind iminenta lui vizita la Bucuresti;
* ca tine sa se prezinte, pe scurt, presei din Romania (hei, de ce?);
* ca are deja un pronostic “highly likely” pentru duminica, 8 decembrie (un presedinte “Make Romania Great Again”);
* si ca abia asteapta sa vada ce “realizari va mai avea @campnucleus”.

Pun cap la cap, mai jos, cateva informatii:

I. Ce este @campnucleus (de la care Parscale asteapta noi “realizari”):

E handle-ul de Twitter al companiei fondate de Parscale, Campaign Nucleus. In primavara, Associated Press scria ca Brad Parscale – digital director al campaniei lui Trump in 2016 si sef de campanie prezidentiala in 2020 – lucra “sub radar” la campania din 2024 a fostului presedinte. Si amorsa, sustinea el, campanii ale candidatilor conservatori din alte tari (“Beyond Trump, Parscale has said he’s harnessed AI to supercharge conservative candidates and causes across the globe, including in Israel, the Balkans and Brazil”).

Pe blogul Campaign Nucleus aparea in noiembrie, imediat dupa alegerile din SUA, o postare intitulata “Nucleus Victory in 2024: Presidential-Level Achievements”. Niciun nume de candidat/partid, doar o poza cu steagul american si niste cifre si niste auto-felicitari [1].

AP a scris inca din primavara despre compania lui Parscale si despre ceea ce el spunea despre “the power of technology in modern elections” [2]. Pastrez, pentru acuratete, formularile in engleza (asteriscurile sunt ale mele). Ce spunea Parscale despre platforma lui:

– “It will dramatically overhaul not just polling, but campaigning. [Parscale’s] AI-powered tools, he has boasted, will outperform big tech companies and *usher in a wave of conservative victories worldwide*”;

– “Parscale has said Campaign Nucleus can send voters customized emails and use data analytics to predict voters’ feelings. *The platform can also amplify ‘anti-woke’ influencers who have large followings on social media, according to his company’s documents and videos*”;

– “Parscale said his company also *can use artificial intelligence to create ‘stunning web pages in seconds’ that produce content that looks like a media outlets*, according to a presentation he gave last month at a political conference, where he was not advertised in advance as a speaker”;

– “‘Empower your team to create their own news’, said another slide, according to the presentation viewed by AP” .

Pe scurt, misiunea declarata a Campaign Nucleus este sa creeze in lume un val de victorii ale conservatorilor folosind inteligenta artificiala, influenceri, site-uri care nu sunt publicatii adevarate, cu echipe de jurnalisti adevarati, dar care totuti “look like a media outlets” – si, in final, instruind echipe de campanie “to create their own news”. Practic, o intreaga fictiune digitala servita electoratului inainte de actul – foarte analogic, altfel – al votului cu stampila pe hartie.
———–
II. Brad Parscale a mai fost in Romania in 2019. Scurta lui excursie din 20-24 martie a iscat niste dezbateri etice la Washington DC: faptul ca a acceptat sa sustina un discurs pe bani intr-o tara straina – in conditiile in care fusese desemnat deja sef al campaniei pentru realegerea lui Trump in 2020, deci parte din cercul de insideri al Casei Albe – a fost privit, de unii, drept un soi de conflict de interese [3].

Fapt e ca Parscale a sustinut in 2019, de la pupitrul din aula Academiei Romane, un discurs intitulat “Making Political Marketing Great Again” (a fost introdus publicului de presedintele Academiei Romane, Ion-Aurel Pop, si de Dan Dungaciu, pe atunci seful institututului “Ion. I. C. Bratianu”). Accesul la conferinta s-a facut “exclusiv pe baza de invitatie nominala”, a anuntat Academia, care a specificat insa ca in sala vor fi “importante personalitati publice si politice”.

Parte dintre personalitati – vreo 40, cf. Washington Post – ar fi participat apoi la un dineu in onoarea lui Parscale. Printre acestea, fostul premier Adrian Nastase, care a scris o postare pe blogul personal in care il numea pe seful de campanie al lui Trump “o legenda” care urma sa se ocupe de o campanie de 1 mld.$, cu foarte-foarte multi voluntari – o campanie “care implica si o utilizare masiva a mijloacelor electronice de comunicare” (frumos spus, “mijloace electronice de comunicare”). Intr-un PS la postare, Nastase mentiona ca i-a daruit lui Parscale una dintre cartile lui, “s-o rasfoiasca in avion”. Vedeti poza cu Nastase, Parscale si cartea pe blogul ex-premierului puscarias invitat la evenimentul exclusivist gazduit de Academia Romana.

Apoi omul a fost invitatul lui Mihai Gadea la Sinteza Zilei pentru ceea ce Antena 3 a numit, atunci, un “interviu-eveniment” (il gasiti pe Youtube, are doua parti).

Dupa care a fost primit de insusi Patriarhul Daniel. Nu e clar de ce s-ar intalni un patriarh cu un marketer politic, dar e evident de ce un marketer politic s-ar intalni cu un patriarh. Fapt e ca o poza cu Parscale si sotia lui – incadrati de Dungaciu, ante-mergator al speech-ului de la Academie, si Adrian Thiess, organizatorul vizitei – a fost publicata pe basilica.ro, organul de presa al Patriarhiei.

Din articolul de pe basilica.ro: “Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a exprimat aprecierea pentru faptul ca domnul presedinte Trump este un protector si un promotor al valorilor religioase si morale traditionale, in special, al valorilor crestine. De asemenea, Patriarhul Romaniei apreciaza faptul ca presedintele Donald Trump este un bun patriot, care isi iubeste poporul si tara, respectand, in acelasi timp, pe toti cei care apara valorile lor nationale, deodata cu promovarea cooperarii internationale” [4].
——-
III. Parscale n-avea, pe vremea aia, nicio treaba si niciun interes special pentru Romania. Se vede din interviurile pe care le-a dat. Pare ca a venit cu sotia lui intr-o excursie in care cineva i-a platit costurile, plus ca l-a platit sa sustina un speech la Academie. Gasiti pe Youtube o inregistrare audio a conferintei, n-am cum sa-i verific autenticitatea (calitatea inregistrarii e mizerabila, dar atat am gasit disponibil [5]).

“Cineva” l-a invitat aici. “Cineva” e Adrian Thiess, reiese din presa vremii – unul dintre cei doi organizatori care apar in poza cu patriarhul Daniel. Thiess e un mix de operator politic si om de afaceri care “aduce” in Romania tot felul de personalitati, de la Mihail Gorbaciov la fondatorul Wikipedia.

A fost consilierul presedintelui Ion Iliescu cand avea 20+ ani si sef de campanie pentru alegerea primarului Bucurestiului, Sorin Oprescu. In 2010 a fondat cotidianul Puterea.

In ianuarie 2022, apareau pe net stiri cu titluri precum “AUR si-a ales strategul pentru viitoarele alegeri prezidentiale din Romania in persoana lui Adrian Thiess”. (Ce scria stiripesurse.ro atunci, citand, evident, surse: “Se pare ca Thiess a patruns in cercul decizional al AUR *prin intermediul viitorului candidat la prezidentiale sustinut de partid, Calin Georgescu*. Persoane din cercul apropiat al lui Calin Georgescu isi amintesc despre faptul ca, initial, viitorul candidat al AUR a primit cu suspiciune si rezerve solicitarea lui Thiess de a se intalni pentru discutii” [6].
——-
IV. Vara trecuta, Gandul publica “in exclusivitate” ca Parscale, cel care in noaptea alegerilor scria ca “it’s highly likely that Romania will be Great Again after next Sunday’s election”, a revenit in Romania si s-a intalnit cu Adrian Thiess, adaugand in text niste fotografii (paparazzi-style, desigur) si o declaratie a lui Thiess: “Brad Parscale a venit la invitatia mea in Romania. Brad, intre timp, a creat mai multe companii care au un succes impresionant. Combina inteligenta artificiala in campaniile electorale, pe platforme extrem de interesante. *Nu pot sa spun, punctual, cu ce personalitati din lumea politicului lucreaza in momentul de fata, dar lista este impresionanta*.

Ideea este aceea de a incepe o colaborare, inclusiv pe piata din Romania si nu numai, e vorba despre intreaga regiune. Validarea succesului acestor platforme o vom vedea in ciclurile electorale care urmeaza in Romania, avem, totusi, patru cicluri electorale anul viitor” [7].
Bun, deci in 2023 Thiess il aducea in Romania “pentru a incepe o colaborare”. OK.

In vara lui 2024, diverse publicatii scriau ca Thiess “negociaza venirea lui Donald Trump Jr. la Bucuresti”. In septembrie, fiul lui Donald Trump aterizeaza la Bucuresti pentru a participa la o conferinta economica organizata de Romania TV, “Trump Business Vision 2024”. Aterizarea este transmisa in direct de Romania TV, iar Victor Ciutacu gazduieste in emisiunea sa un interviu cu Donald Trump Jr. [8] [9].
——
V. Ieri, dupa decizia CCR de anulare a primului tur al prezidentialelor, Donald Trump Jr. scrie pe Twitter: “Wow, look at what’s happening in Romania! The Constitutional Court just canceled the first round of their presidential election. Another Soros/Marxist attempt at rigging the outcome & denying the will of the people. She’s going to lose, and they know it”.
——–
VI. Asta e. Partea buna: o noua campanie electorala inseamna noi oportunitati de afaceri pentru cei care livreaza candidatilor “artificial intelligence to create ‘stunning web pages in seconds’ that produce content that *looks like* a media outlet”. Adica propaganda pe post de jurnalism.
In imagine, Brad Parscale si sotia lui in vizita la Patriarhie. In stanga, Dan Dungaciu. In dreapta, Adrian Thiess. FOTO: basilica.ro.
——
[1] CAMPAIGNNUCLEUS.COM, NOIEMBRIE 2024: “Nucleus Victory in 2024: Presidential-Level Achievements” [https://shorturl.at/JMQlR]
[2] ASSOCIATED PRESS, MAI 2024: “Brad Parscale helped Trump win in 2016 using Facebook ads. Now he’s back, and an AI evangelist” [https://shorturl.at/NXwcQ]
[3] WASHINGTON POST, APRILIE 2019: “Trump’s campaign manager gave a paid speech in Romania, prompting ethics concerns” [https://shorturl.at/Lt5f4]
[4] BASILICA.RO, MARTIE 2019: “Domnul Brad Parscale in vizita la Patriarhia Romana” [https://shorturl.at/Ueqxz]
[5] YOUTUBE / NEVERIFICAT: “Brad Parscale in Bucharest, Speech and Q&A at The Romanian Academy” [https://shorturl.at/a9pXl]
[6] STIRIPESURSE.RO, IANUARIE 2022: “AUR si-a ales strategul pentru viitoarele alegeri prezidentiale din Romania in persoana lui Adrian Thiess” [https://shorturl.at/jg3JL]
[7] GANDUL, IULIE 2024: “EXCLUSIV | Vizita-surpriza la Bucuresti. Culisele intalnirii dintre Brad Parscale, omul din spatele lui Trump, si consultantul politic Adrian Thiess” [https://shorturl.at/5c6S6]
[8] ROMANIA TV, SEPTEMBRIE 2024: “Donald Trump jr. a aterizat la Bucuresti” [https://shorturl.at/Ua2sc]
[9] ROMANIA TV, SEPTEMBRIE 2024: “PUNCTUL CULMINANT, cu Victor Ciutacu, 24.09.2024. Donald Trump Jr., interviu exclusiv la Romania TV” [https://tinyurl.com/mr44m3nr]

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre:

Comentarii: