Presedinta Comisiei pentru aparare din Senat, Nicoleta Pauliuc, a informat, luni, ca nu sustine proiectul legislativ care da posibilitatea tinerilor de 17 ani sa poata obtine permis de conducere, pentru ca, potrivit analizelor efectuate, accidentele rutiere soldate cu decese sau raniri grave sunt produse din cauza pregatirii educationale rutiere „precare” a tuturor participantilor la trafic.
„Exista o dezbatere cu privire la posibilitatea ca tinerii avand 17 ani sa dobandeasca permisul de conducere, dar pe drumurile publice sa-i intalnim alaturi de un adult. Am avut o dezbatere intreaga in cadrul comisiei, foarte multi colegi au spus ca nu sustin o astfel de initiativa legislativa, pentru ca cel din dreapta nu are posibilitatea sa il ajute pe tanar sa preintampine un eventual accident. Exista o discutie la nivel european, dar eu cred ca in actualele conditii, cand in Romania suntem pe primul loc la victime in urma accidentelor de circulatie, iar cifrele ne indica ca aceste accidente sunt ca urmare a resursei umane si a pregatirii precare, nu numai a soferilor, a conducatorilor, dar si a participantilor (la trafic). Eu cred ca mai e nevoie sa asteptam pentru acest proiect de lege. De altfel, in cadrul comisiei, votul meu a fost de abtinere, ca si o parte dintre colegi, urmand ca maine, in cadrul sedintei, sa avem o dezbatere pe acest proiect de lege”, a precizat Pauliuc, la Palatul Parlamentului, la cea de-a treia editie a Forumului Sigurantei Rutiere, care a avut tema „Riscurile majore si consecintele grave in accidentele rutiere!”.
Potrivit acesteia, indisciplina pietonala a fost principala cauza a accidentelor rutiere soldate cu victime, inregistrandu-se 2.638 de accidente rutiere din cauza imprudentei copiilor care traversau in mod neregulamentar strada, soldate cu 263 de decese, 2.511 raniri grave. „Aproape 13 decese pe zi”, a evidentiat Nicoleta Pauliuc.
Consilierul Catalin-Andrei Popescu a precizat ca Parchetul General a avut de solutionat, in 2023, peste 40.000 de cauze pentru conducerea unui autoturism fara permis, 39.000 de dosare pentru conducerea sub influenta alcoolului sau/si a drogurilor si 5.000 de dosare pentru parasirea locului accidentului.
La randul sau, ministrul Educatiei, Ligia Deca, a transmis ca a inceput lansarea unor ghiduri pentru siguranta rutiera pentru elevii din invatamantul primar, gimnazial si liceal.
„Chiar astazi vom lansa o serie de ghiduri pentru siguranta rutiera pentru elevii din invatamantul primar, gimnazial si liceal, ghiduri care vor fi prelucrate la clase. Asta inseamna ca vor fi discutate impreuna cu profesorii diriginti si cu specialisti. Ele au fost realizate de catre Ministerul Educatiei impreuna cu Ministerul Afacerilor Interne. Este vorba despre ghiduri care includ notiuni de comportament responsabil in trafic, din toate cele trei posturi pe care le-am amintit – pasager, pieton sau conducator auto, sunt ghiduri care vizeaza, de asemenea, conduita preventiva. Ghidurile sunt adaptate varstei copiilor care primesc informatiile respective. Facem apel la organizatiile guvernamentale, pentru ca noi de astazi vom avea pe site o sectiune a Ministerului Educatiei dedicata sigurantei rutiere, pe langa ghiduri, asteptam si resursele pe care alte entitati le au deja dezvoltate, ca sa le punem la dispozitia scolii”, a punctat Deca, citata de Agerpres.
Conform presedintelui Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie Rutiera, Catalin Codescu, siguranta rutiera trebuie abordata multidisciplinar, strategic si ar trebui sa fie plasata sub o entitate cu responsabilitate juridica, cu raspundere „efectiva, nu iluzorie”.
„O astfel de legislatie rutiera trebuie abordata multidisciplinar, strategic si ar trebui aici sa vorbim de o entitate care nu exista la ora actuala in Romania. Noi avem un Consiliu interministerial pentru siguranta rutiera, un organ consultativ pe langa Guvern, care nu are niciun fel de responsabilitate si pana nu vom face ceea au facut toate tarile din vestul Europei – sa plaseze aceasta problema a sigurantei rutiere unei entitati cu responsabilitate juridica, unde sa existe raspundere efectiva, nu iluzorie, ca la noi, nu cred ca vom putea face pasi importanti in ceea ce priveste siguranta rutiera. Avem o strategie care nu a imbratisat principiile de baza din strategiile internationale de siguranta rutiera, din strategiile tarilor cu succes in problema sigurantei rutiere, dar speram ca, daca incepem cu aceasta entitate cu personalitate juridica ce ar trebui sa raspunda pentru tot ceea ce inseamna problema sigurantei rutiere, ar trebui sa facem un pas important si am putea spera ca intr-un termen rezonabil sa putem vedea imbunatatiri”, a mentionat Codescu.
La evenimentul organizat de Comisia pentru aparare din Senat in parteneriat cu AVAC participa reprezentantii unor institutii centrale, membri ai societatii civile, precum si victime ale accidentelor de circulatie.
Planul de cheltuieli provizorii negociat intre republicanii si democratii din Camera Reprezentantilor pentru a evita…
Presedintele rus Vladimir Putin urmeaza sa sustina joi conferinta de presa anuala combinata si sesiunea…
Politistii din cadrul Biroului Rutier Cluj au intervenit in noaptea de miercuri spre joi la…
Un doljean, de 53 de ani, a fost retinut, ieri, pentru incitare la ura sau…
O boala misterioasa, care ii face pacienti sa tremure necontrolat, se raspandeste in Uganda intr-un…
Un incident deosebit de grav a avut loc, zilele trecute, intr-o locuinta din Timisoara. Adus…