Grecia: „Un amestec de antic si modern” in noul sistem de metrou in valoare de 3 miliarde de euro din Salonic

life

Construirea metroului din Salonic, un proiect, care a durat 22 de ani, a scos la iveala peste 300.000 de comori expuse acum in statiile de metrou din oras. Sambata, lumea subterana bogata in antichitati din Salonic, imbinata cu lumea „trenurilor fara cai” si a automatizarii de inalta tehnologie, se va deschide publicului odata cu inaugurarea mult asteptatul sau metrou, potrivit The Guardian.

„Din punct de vedere arheologic, a fost un efort extrem de complex si dificil”, a spus ministrul Culturii, Lina Mendoni, despre cele peste 300.000 de descoperiri facute de la inceputul constructiei, acum 22 de ani. „Pentru a ajunge aici a fost nevoie de o lupta pe mai multe fronturi”, a adaugat ea.

Descoperirea unor comori nemaivazute pana acum – multe care vor fi expuse chiar in statii – promite o calatorie moderna prin istoria multistratificata a unei metropole care dateaza de 2.300 de ani si pe unde se vad urmele romanilor, bizantinilor si otomanilor. Doua piete de marmura, o bazilica crestina timpurie, o strada din epoca romana, sisteme de apa si canalizare si locuri de inmormantare antice grecesti pline de bijuterii si aur.

Piesele emblematice vor fi expuse in cele 13 „arheo-statii” deschise in centrul Salonicului in acest weekend. Mai multe vor fi adaugate cand o a doua linie va fi finalizata anul viitor.

„Ceea ce vedeti ofera un amestec remarcabil de vechi si modern, integrand mostenirea arheologica cu infrastructura metroului”, a declarat Christos Staikouras, ministrul Transporturilor, la inceputul acestei luni.

Ca parte a inaugurarii atent orchestrate, un „intreg sit arheologic” tinut sub secret va fi dezvaluit pentru prima data la gara centrala Venizelou sambata.

Sistemul de tranzit rapid complet automatizat – primul de acest fel din Grecia – este de asteptat sa deserveasca peste 250.000 de pasageri pe zi, decongestionand traficul cu pana la 60.000 de vehicule.

Metroul va rula la inceput doar pe o pista de 10 km, generand plangeri din cauza razei limitate a retelei. O extindere catre aeroportul international al orasului este planificata pentru 2040.

La inaugurarea de sambata urmeaza sa participe o parte a guvernului grec de centru-dreapta, oficiali straini, inclusiv ministrul italian al Infrastructurii, Matteo Salvini. Webuild din Italia a facut parte din consortiul de constructii din spatele mega-proiectului finantat de UE.

De cand a fost inaugurat sistemul de metrou din Atena, in urma cu aproape 25 de ani, nu a fost intreprins in Grecia un proiect de infrastructura de o asemenea amploare sau semnificatie.

Initial, metroul trebuia sa fie finalizat in 2012. De la inceput, proiectul public afectat de probleme nu numai ca a adus haos in zona centrala a Salonicului, ci a devenit simbolul incompetentei guvernamentale si a ceea ce localnicii au vazut, in general, ca nepasarea cu care oficialii au tratat orasul.

Descoperirea atator artefacte i-a obligat pe ingineri si pe arheologi sa colaboreze strans la ceea ce a devenit una dintre cele mai mari si mai controversate sapaturi din Grecia. Tunelurile de metrou au trebuit sa fie sapate la cel putin 20 de metri adancime pentru a pastra descoperirile mai aproape de suprafata, in timp ce arhitectii au fost obligati sa se intoarca la plansele de desen pentru a reproiecta statiile pe masura ce erau descoperite comori.

Intarzierile si cerintele financiare suplimentare ale unei retele de transport care a costat deja 3 miliarde de euro l-au determinat pe ministrul Culturii sa descrie proiectul drept „cea mai mare lucrare de salvare” realizata vreodata in Grecia.

Nu toti sunt de acord. Angelos Chaniotis, care preda la Universitatea Princeton, s-a plans de ceea ce spunea ca sunt comori „taiate pe orizontala si pe verticala” inainte de a fi „cusute impreuna, ca un puzzle” pentru a gazdui metroul.

Departe de a fi un motiv de triumf, constructia subteranului a „subminat autenticitatea antichitatilor si nu justifica festivitatile”, a scris el intr-un articol de opinie publicat in ziarul Kathimerini.

Urmareste-ne si pe:

Mai mult despre: , , ,

Comentarii: