TikTok a raspuns Comisiei Europene privind modul in care a gestionat riscurile de manipulare a informatiei „in contextul alegerilor din Romania.” Comisia va evalua raspunsurile
Compania TikTok a raspuns in termenul impus de Comisia Europeana, 13 decembrie, cererilor de informatii ale executivului UE din 2 octombrie si 29 noiembrie legate de modul in care a gestionat riscurile legate de manipularea unor continuturi si le-a redus pe cele de exploatare incorecta a serviciilor sale sau care decurg din sistemul sau de recomandari, a confirmat sambata un purtator de cuvant al institutiei, potrivit Agerpres.
„Pot sa confirm ca TikTok a raspuns cererilor noastre de informatii trimise pe 2 octombrie si 29 noiembrie. Comisia va evalua acum cu atentie raspunsurile”, a raspuns sambata, prin email, unei intrebari pe aceasta tema, Thomas Regnier, purtator de cuvant al CE pentru economie digitala, cercetare si inovare.
Comisia Europeana a trimis pe 29 noiembrie companiei TikTok o cerere de informatii in conformitate cu Actul Serviciilor Digitala (DSA), inainte de al doilea tur al alegerilor prezidentiale din Romania, care ulterior nu a mai avut loc din cauza anularii scrutinului.
In aceasta cerere de informatii se mentioneaza ca „in contextul alegerilor in desfasurare din Romania, Comisia solicita TikTok sa furnizeze informatii privind modul in care a gestionat riscurile de manipulare a informatiei.
In special, Comisia ii cere TikTok sa furnizeze informatii detaliate privind modul in care a analizat si a redus riscul de exploatare neautentica sau automata a serviciilor sale si riscurile care decurg din sistemul sau de recomandari.”
De asemenea, in acest document Comisia „cere informatii despre eforturile TikTok de a permite unei game mai largi de actori terti sa efectueze monitorizarea publica a retelei, precum si sa aiba acces la date accesibile public pentru a detecta, identifica si intelege riscurile sistemice legate de procesul electoral”.
TikTok risca o amenda de 1% din cifra de afaceri
Comisia mentiona in cererea de informatii termenul de 13 decembrie si afirma ca „plecand de evaluarea acestor raspunsuri, va determina ce pasi ulteriori sunt necesari”.
Acestia pot merge pana la o amenda de 1% din cifra de afaceri a TikTok sau la inchiderea retelei in UE, dar purtatorul de cuvant citat a declarat vineri, in briefingul cotidian al Comisiei Europene, ca totusi compania nu risca nimic daca nu raspundea in termen, pentru ca abia o noua adresa in acest sens ar fi fost obligatorie din punct de vedere legal.
Comisia mentioneaza in comunicatul sau de pe 29 noiembrie ca noua cerere de informatii urmeaza dupa cea trimisa la 2 octombrie, atat TikTok, cat si Snapchat si YouTube, „privind modul in care este conceput si functioneaza sistemul de recomandari in legatura cu alegerile”, referindu-se practic la mecanismul prin care anumite postari ajung sa devina foarte vizibile intr-un timp foarte scurt.
Intre timp presiunea asupra platformelor de social media pentru combaterea dezinformarii si a manipularii informatiilor continua la nivelul institutiilor UE.
Marti va avea loc in plenul PE reunit la Strasbourg o dezbatere privind dezinformarea pe platformele de social media, precum TikTok, si riscurile asociate pentru integritatea alegerilor din Europa.