UE trebuie sa se pregateasca acum pentru extindere, afirma sefa Comisiei Europene

externe

Ursula von der Leyen, incident, avion, pasager, primul ajutor, Bruxelles

Uniunea Europeana trebuie sa se pregateasca imediat pentru schimbarile radicale necesare pentru ca Ucraina si alte tari sa devina membre ale blocului, a declarat Ursula von der Leyen.

In discursul sau anual privind „starea Uniunii”, presedinta Comisiei Europene a avertizat statele membre cu privire la necesitatea de a „fi la inaltimea determinarii” Ucrainei si a altor state membre de a se pregati pentru o UE extinsa, potrivit The Guardian.

„Nu ne putem permite sa-i lasam in urma pe concetatenii nostri europeni”, a declarat Von der Leyen in ultimul sau discurs despre starea uniunii inainte de inceperea ciclului electoral al UE de anul viitor.

Exista ingrijorari legate de faptul ca, desi UE a stabilit obiective de reforma pentru Ucraina, Moldova si alte sapte tari care asteapta sa adere la bloc, nu a prezentat inca propuneri detaliate privind schimbarile necesare in statele membre.

Von der Leyen a declarat ca un element critic pentru extinderea UE ar fi cresterea bugetului european, impreuna cu „angajamente credibile in materie de securitate”, o referire la dezbaterea privind oferta Ucrainei de a adera la NATO.

„Acestea sunt intrebari pe care trebuie sa le abordam astazi daca vrem sa fim pregatiti pentru maine”, a spus ea.

Una dintre preocuparile cheie pentru o UE extinsa este legislatia eficienta. Membrii individuali pot exercita dreptul de veto asupra anumitor propuneri, iar daca blocul ar creste in dimensiuni, atunci unanimitatea ar fi mai greu de obtinut.

Modificarea acestor norme ar putea necesita modificarea tratatelor europene, ceea ce ar necesita referendumuri in tari precum Irlanda.

„Nu putem si nu ar trebui sa asteptam modificarea tratatului pentru a merge mai departe cu extinderea”, a spus ea, adaugand ca deputatii europeni trebuie sa inceapa sa abordeze „intrebarile practice despre cum va functiona in practica o Uniune de peste 30 de tari”.

Blocul de 27 de membri s-ar putea extinde la 36 sau 37, cu noua tari in asteptare si una, Georgia, pe drumul spre aderare. „Cred ca echipa Europa functioneaza si la 30 si peste”, a declarat von der Leyen.

Ea a respins apelurile presedintelui Consiliului European, Charles Michel, de a stabili un termen limita pentru aderare in 2030, afirmand ca aderarea la UE trebuie sa se bazeze pe merit si ca aceasta ar veni cu o aprofundare a legaturilor politice cu tarile din Europa de Est si din Balcanii de Vest.

Daca in capitalele UE nu incepe dezbaterea privind schimbarile cheie, UE s-ar putea afla in situatia jenanta in care Ucraina si-a finalizat reformele pentru a adera, dar blocul nu a fost pregatit sa faca din aceasta tara un membru al sau.

Von der Leyen a reiterat sprijinul UE pentru Ucraina in lupta sa impotriva Rusiei si a promis ca va sprijini Kievul „atat timp cat va fi nevoie”.

Discursul sau a fost o trecere in revista a punctelor importante ale primului sau mandat de presedinte al Comisiei Europene, dar si o oportunitate de a stabili obiectivele pentru viitor, in contextul in care alegerile europarlamentare vor avea loc in iunie anul viitor.

Pozitia dominanta a Chinei in multe sectoare, inclusiv in cele ale materiilor prime esentiale necesare pentru automobilele electrice, semiconductoare si panouri solare, a fost un fir care a traversat discursul de 20 de pagini.

In cele mai puternice si mai specifice remarci pe care le-a facut pana acum cu privire la sectorul automobilelor electrice, von der Leyen a lansat un avertisment voalat ca UE nu va tolera ca China sa practice dumpingul cu automobile electrice la preturi reduse pe piata europeana.

Prin controlul pe care il detine asupra aprovizionarii cu hidroxid de litiu, un compus esential pentru bateriile vehiculelor electrice, China reprezinta o mare amenintare pentru producatorii europeni de automobile, inclusiv BMW, Volkswagen, Fiat si Peugeot.

Conglomeratul chinez BYD a lansat doua masini electrice in luna iunie, iar previziunile din industrie sugereaza ca 800.000 de masini din China ar putea fi vandute in UE pana in 2025.

In discursul sau, von der Leyen a declarat ca pietele globale au fost „inundate de masini electrice chinezesti mai ieftine”, ale caror preturi au fost „mentinute la un nivel scazut in mod artificial prin subventii de stat uriase”. Acest lucru denatureaza „piata noastra” si este un lucru pe care UE „nu il va accepta”, a adaugat ea.

Dar ea a confirmat, de asemenea, temerile industriei privind tensiunile politice. „In egala masura, este vital sa mentinem liniile deschise de comunicare si dialog cu China”, a declarat von der Leyen, facand referire la politica oficiala a UE de „reducere a riscului” si nu de „decuplare” de Beijing.

Avertismentele sale catre China sunt, de asemenea, cel mai puternic indiciu de pana acum ca Comisia Europeana va ceda cererilor producatorilor de automobile din Regatul Unit si din UE de suspendare a tarifului de 10% pentru exporturile de vehicule electrice in interiorul blocului, pentru a permite fabricilor germane, franceze, italiene, britanice si central-europene sa recupereze decalajul fata de China.

Stabilind obiectivele legislative pentru urmatoarele 100 de zile, von der Leyen a abordat, de asemenea, amenintarea si oportunitatile reprezentate de inteligenta artificiala, afirmand ca liderii UE au o „fereastra de oportunitate din ce in ce mai mica” pentru a ghida tehnologia in mod responsabil.

Ea a declarat ca adoptarea legislatiei UE privind inteligenta artificiala, care se afla in stadiul final, in urmatoarele 100 de zile este una dintre prioritatile sale.

Urmareste-ne si pe:

Comentarii: